Pszichológus magánrendelés Budapest I. és III. kerületében
English speaking psychologist in Budapest

  Munkahelyi problémák közül leggyakrabban a munkahelyi stresszel és a kiégéssel találkozom.
A burnout (kiégés) elsősorban a frontvonalban dolgozókat, valamint a közép- és felső vezetőket érinti. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az elmúlt -válságos- években a probléma egyre jobban előtérbe került. A burnout kezelésének folyamatában legfontosabb a megelőzés és a korai felismerés, hiszen minél hamarabb észleljük a problémát, minél hamarabb kérünk segítséget, annál könnyebb visszafordítani a folyamatot.


  A kiégés kezelése egyéni, személyre szabott keretek között zajlik, két szinten:

  A közös munka első szintjén gyorsan és könnyen használható technikákat adok a kliens kezébe annak érdekében, hogy a probléma ne tudjon még jobban elmélyülni. Ezeknek a fogásoknak a lényege éppen a gyors, rövid távú segítségben rejlik, ezért dolgozunk ezzel párhuzamosan a második szinten a hosszú távú megoldáson.
  A második, mélyebb szinten többek közt pszichometrikus eszközökkel azonosítjuk az érintett burnout-stádiumát, és feltárjuk az oda vezető okokat. Ezek ismeretében célzott, személyre szabott tervvel és közös munkával lehet újraéleszteni a tüzet.

 

 

kiégés kezelés
Burnout kezelés

Burnout, kiégés kezelés:

A burnout visszafordítása
Ha a folyamatos stressz miatt tartósan illúzióvesztettnek, tehetetlennek és elhasználtnak érzi magát, önt valószínűleg elérte az az állapot, amit kiégésnek (angol nevén burnout) nevezünk. Visszanyerheti-e korábbi kiegyensúlyozottságát? Mindenképpen, ha átértékeli az életében jelenleg fennálló fontossági sorrendeket.
 

"Frusztrált vagyok." "Lassan lehetetlenné válik, hogy jól végezzem a munkám, és a helyzet egyre csak romlik." "Elvesztettem az érdeklődésem a munkám iránt, melyet nagyon szerettem." "Túlterheltnek, levertnek, túhajszoltnak érzem magam." "Fogságban vagyok és nem látok kiutat." Ilyen és hasonló kijelentéseket kiégett személyek gyakran tesznek - állapították meg 1997-ben Maslach és Leiter. De mi is ez a boldogtalan, energiavesztett állapot? Egy hagyományos meghatározás szerint "a kiégés érzelmi, mentális és fizikai kimerülés, amit a tartósan fennálló, nagyfokú stressz vált ki." Mit érezhet ön ebből a mindennapi életében és munkája során? A kiégés teljesítmény és hatékonyságcsökkenéssel, energiavesztettséggel, a meg nem értettség érzésével, cinizmussal, folyamatos bosszúság érzésével együtt jelentkezik. Ezek miatt úgy érezheti, hogy már nem tud többet magából adni, maradék energiája a puszta túléléshez kell. Ilyen érzésekkel természetesen szinte mindenki találkozik munkája során, de ha tartósan azt érzi, hogy vasárnap délután összeszűkül a gyomra, és ha hétköznapokon egy buldózer erejére van szüksége, hogy munkába induljon, akkor önt bizony megérintette a kiégés szele.


Égésből kiégés
Amikor a fogalmat használjuk, nem szabad elfelejteni: ahhoz, hogy valaki kiéghessen, valamikor égnie is kellett! A folyamatos égés egyik előfeltétele a folyamatosan rendelkezésre álló éghető erőforás, ami életben tartja a tüzet. A kiégést a munka, a munkához való hozzáállásunk okozza. Bárki, aki túlhajszoltnak és emellett alulértékeltnek érzi magát, ki van téve a kiégésnek. Nem számít, hogy egy alkalmazottról van-e szó, aki évek óta nem ment szabadságra, egy szakápolóról, aki naponta beteg embereknek segít az életüket elviselhetőbbé tenni, vagy egy ügyfélszolgálati dolgozóról, akinek ablaka előtt napi száz ember is megfordul. Magas önbecsüléssel rendelkező személyek ritkábban és kisebb mértékben égnek ki, míg az olyan személyiségjegyek, mint az ellenségesség, sebezhetőség növelik a kiégés esélyét.
A burnout kezelése teljes mértékben személyre szabott. Ennek oka, hogy a kiégés a legkülönbözőbb területen dolgozókat a legkülönbözőbb módokon érhet el, mindenki más módon jut el a kiüresedés állapotába. Bár a kiégést vissza lehet fordítani, mégis vannak esetek, amikor csak és kizárólag a munkahely elhagyása lehet a megoldás, sőt, bizonyos ritka esetekben a munkahelyváltás önmagában kevés lenne, ilyenkor csak a pálya elhagyása és egy új, érdekes munkaterület megismerése segíthet.


A főiskolás
A 21 éves Ágnes csendes, visszahúzódó lány, aki főiskolai képzésének negyedik félévében találkozott egy burnout teszttel, melyben feltűnően magas pontszámot ért el. Ez volt számára az a pillanat, amikor végre megértette, hogy mi az a mély, mindenre kiható érzés a gyomrában, mely ébredéstől lefekvésig elkísérte, mely újra és újra felerősödött benne, amikor tanulmányaira gondolt. Találkozásunkkor Ágnes szociális kapcsolatai leépültek: évfolyamtársaival, barátaival a kapcsolatot felszámolta, egyetlen társas érintkezési pontja a családja volt, akik nem engedték, hogy Ágnes az ő életükből is kivonuljon. A korábban aktívan sportoló lány állandó energiahiányra panaszkodva elhanyagolta a testmozgást. Ágnes a képzést óriási várakozással választotta, nagy reményekkel vágott neki az első félévnek. Tanárai eleinte díjazták a teljesítménykényszertől fűtött lány tettrekészségét, később annak érdekében, hogy a lány túlzott érdeklődését lerázzák magukról, nagy mennyiségű házi feladatot adtak neki. Ennek hatására Ágnes jegyei romlani kezdtek annak ellenére, hogy a lány gyakorlatilag minden idejét a tanulásnak szentelte. Attól való félelmében, hogy a következő évet is - saját értékelése szerint - hasonlóan rossz jegyekkel (átlaga 4.2 volt) zárja, a teljes nyári szünetet négy fal között, a következő évre való készüléssel töltötte, élmények és kikapcsolódás nélkül. Első ülésünkkor kiderült, hogy Ágnes fontolgatja a döntést, miszertint abbahagyja tanulmányait, és egy másik, számára érdekes terület felé fordul, veszni hagyva az addig befektetett energiát. Közös munkánk fő feladatai közé tartozott, hogy megértse az okokat, melyek ide vezettek, hogy megtanulja teljesítménykényszerét kreatív energiává formálni, valamint annak felismerése, hogy mit kell másként tennie, hogy a helyzet ne ismétlődhessen meg újra.


Az ügyfélszolgálatos

Egy évvel ezelőtt a 40 éves Károlyt határozott, de csendes embernek ismertem meg. Munkája során naponta több tíz emberrel kommunikált, általában telefonon, néha e-mailben is. Rendszerint valamilyen problémát oldott meg. Elmesélte, hogy munkája kezdetén a telefon túlvégén a legkülönbözőbb hangokat vélte felismerni: fiatalt-öreget, nőt-férfit, kedveset-haragosat, élénket-fáradtat és ezek végtelen számú variációit. Ahogy teltek munkanapjai, telefonos feladatai egyre bővültek, egy-egy problémás ügyfél gondjának megoldása után már szolgáltatást is kellett értékesítenie, ami hamarosan bónuszból kötelező minimum elvárássá alakult át. A munkaköri elvárások változásaival a telefonhangok is megváltozni tűntek: egy idő után már csak idős-fiatal, valamint nő-férfi telefonált, később már csak  nő-férfi, mígnem Károly azt vette észre, hogy személyes sértésként éli meg, ha az asztalán megcsörren a telefon. A korábbi öt perces szüneteket 10-15 percesre nyújtotta, egyre gyakrabban késett el, és addigi kiváló értékelései alig ütötték meg a minimális szintet. Munkánk során feltártuk a számára meghatározó, negatív változást hozó pillanatokat, az ehhez kapcsolódó magánéleti kríziseket, valamint Károly végre teret kapott, hogy hangosan kimondhassa elégedetlenségeit főnökeivel, a rendszerrel és egyes kollégaival kapcsolatban. Új, elérhető szakmai és magánéleti célokat állítottunk fel, megtanulta felismerni a negatív gondolatok romboló hatásait, és azok kivédését is. Károly munkához való viszonyulása megváltozott, emelt fővel ment be reggel dolgozni, és bár kiemelkedő eredményeket nem ért el a kötelező értékesítésekben, munkahelyén felfigyeltek a pozitív változásra és a visszanyert energiára. Károlynak nem kellett kilépni munkahelyéről, mert időben felmérte helyzetét, és volt bátorsága segítséget kérni. Azóta mégis munkahelyet változtatott, ennek előzménye volt, hogy stabil munkaerő lévén - előléptették.


Kiégés elleni tippek

1.    Ismeretbővítés: Érdemes kiégéssel foglalkozó cikkeket, írásokat olvasni, a jelenséget megismerni.
2.   Rendszeres mozgás: Míg a mozgás endorfint szabadít fel, és ezáltal is energetizálja a testet, mozgás hiányában az endorfint rendszerint édességből pótoljuk. Alacsony energiaszinttel kevesebb feladatot tudunk egységnyi idő alatt elvégezni, így több időt kell munkánkra fordítani.
3.   Társasági események: Nehéz úgy kiszakadni a munkahely-otthon-munkahely körforgásból, ha menekül a társasági események elől. A szórakozás és a társaság feltöltik az embert, így a következő munkanap már nem tűnik olyan zordnak.
4.    Reggeli rituálé: Ha minden nap bal lábbal kel fel, itt az ideje, hogy 15 perccel korábbra húzza az ébresztőt. Ez a negyed óra igazán az Öné lehet. Alakítsa úgy a reggelét, hogy érdemes legyen felkelnie: pihenjen egy kád forró vízben, üljön ki az erkélyre egy bögre kávéval, vagy olvasson bele kedvenc könyvébe.
5.    Fókuszáljon a pozitív dolgokra: Ha folyamatosan negatív gondolatok kergetik egymást a fejében, belelép egy negatív, lefelé húzó spirálba. Törje meg az ördögi kört!
6.    Munkahelyen töltött órák: Feladatait tényleg csak túlórákkal tudja ellátni? Szervezze át munkahelyi menetrendjét, és spóroljon heti akár több órát is! Ne feledje, a felszabadult időt saját magára fordíthatja!
7.    Szabadság: Tegye meg önmagáért, hogy év végén egy nap szabadsága se maradjon. Lehetőleg fél évre előre ossza be a szabadnapjait, így a pihenés folyamatosan a szeme előtt lebeg majd. Iktasson be több hosszú hétvégét is az évközi hajtásba, így lehetősége lesz rövid időre kiszakadni a munkahelyi közegből.
8.    Merjen segítséget kérni: Megterhelő élethelyzetben a segítségkérés az egyik legjobb módja az öngondoskodásnak. Ne feledje, a kiégést minél korábbi stádiumban azonosítja, annál könnyebben fordítható vissza. Segítséget természetesen nem csak szakembertől kérhet: családdal, barátokkal, kollégákkal folytatott nyílt, őszínte beszélgetés sokat segíthet!

 

 

 

 

 

 

 

Menedzsereknek, cég- és csoportvezetőknek felkészítő előadást, és/vagy egyéni megbeszélést kínálok, ahol részletesebben megismerkedhetnek a burnout kialakulásával, felismerésének lehetőségeivel és fontosságával, valamint hathatós információt kapnak arról, hogy mit tehetnek ők maguk csapatuk érdekében.

Keressen még ma a 20/324 3842 telefonszámon, hogy időpontot egyeztessünk!

Alábbi cikkem a HVG EXTRA. PSZICHOLÓGIA 2013/3 számában jelent meg:
Kiégés kezelése, stresszkezelés